Friday, September 28, 2012

In my dreams...

Sügis pahiseb selga täie hooga, varahommikul Helgaga kella 5-6 paiku ärgates ei piilugi enam päike vaid vihm krabistab väga jõuliselt mööda akent. Pime on, kisun silmad jõuaga lahti ja koperdan kööki, et endale kiirkorras tass kohvi teha enne, kui kõik ärkavad. Peale kohvilaksu hakkab pilt segemaks minema ja liigutusete kiirus muutub oluliselt tempokamaks... ja siis läheb lahti. "Ma tahan ISE lauda katta" "Ei, MINA hoopis"  "Miks Hetil roosiga lusikas on, ma tahan ka roosiga lusikat" "Pane piim tagasi kappi, ma tahan ISE võtta" "Hugo ütles puuksuhais" "Mulle ei meeldi puder" "Tahan vett, ei piima" "Ära vaata mind"
... aga mitte sellest ei taha ma täna kirjutada, tahan üles märkida mõtted tulevase aia jaoks. Keegi kirjutas tabavalt oma blogis, et sügis annab justkui põhjuse rohkem toas laiselda ilma süümepiinu tundmata. Niisiis- mul on piisav põhjendus kaminatule veerel istudes omi mõtteid mõlgutada.
Olen oma minimaalsete ajavarudega ikka püüdnud end kurssi viia, kuidas jõuda oma unistuste aiani- sirvinud raamatuid, ajakirju, blogisid. Pea on korralikult pulki täis tikitud- lugemust "teoorias" on liiga palju, aga oskust praktikas minimaalselt. Tean küll, et aiaruum peaks liikuma vastavalt majale ja päikesele- eesaed, tagaaed,tarbeaed, laste mänguplats,  gillimispaik, lõkkeplats, puhkeala, teerajad, prügi, biojäätmed, rataste jms hoidmiskohad, aiamaja tööriistade jms hoidmiseks, veesilm, puukuur?  Mida rohkem loen- seda segasemaks asi läheb. Lähtuda ainult sisetundest- ei tundu eriti praktiline, sest olen sellega ennegi mööda pannud. Mida ma siis õieti tahan? Asja muudab veidi keerulisemaks muidugi see, et krunt on kahe pere peale. Õnneks on muidugi pinda nüüd piisavalt palju, et tekitada mõlemale privaatne ja maitseelistustega osa, mida igaüks ise oma äranägemise järgi korras hoiab ja hooldab.

Mida ma siis tahan?

1. Aeda, mida ei peaks orjama. Selle kohta keegi ütles, et kui tahad korras ja ilusat aeda siis pühenda talle iga päev 1 h. 365 p aastas. Muidugi ei tähenda see, et pead iga päev 1 h tööd tegema. Mõni päev ei tee, aga teine päev tuleb see tasa teha. Mõtlen- sussver, kui palju tegemata tunde mul on juba kogunenud :0
2. Piisavalt palju püsivaid istutusalasid, mis ei vaja suurt hoolt. NB! Istutusala loomine on muidugi omaette teema.
3.Parasjagu murupinda, mille ääristused oleks selgepiirilised niitmiseks. Ei pea olema nö umbrohuvaba "linnamuru"
4. Tarbeaed ja viljapuud, põõsad- minimaalne kogus, et jõud käiks hooldamisel ja tarvitamisel üle.
5. Kvaliteetselt tehtud teerajad kuuri, laste mänguplatsini, tarbeaeda vms.
6. Lõkkeplats, kus põletada kuivanud oksi, küpsetada kartuleid, õpetada lastele lõkke tegemist jms.
7. Laste mänguplats- lakooniline, ise tehtud.. a´la tuunitud vana paat, kiik, liivakast.
7. Prügi ja biojäätmete kogumispaigad.
8. Puukuur ja tööriistade niiduki jms hoidla
9. Ilupuud, põõsad
10. Eri tasapinnad aias- näiteks suurem  lillede istutusala on hoopis kõrgemal.

On mul midagi olulist märkimata jäänud? Mingi hägune visioon justkui oleks, aga targemad võiks nõu anda.
Kuna ma ei ole  ülimalt pedantne kulude kontrollfriik siis kahetsen, et senise aia "kulutused" on mul kõik kirja panemata jäänud. Panen oma ähmased meenutused kirja, mis esimese poole peale kulunud on.
 1. Pinna tasandamine mullaga-  töötasu poistele 2000 eeki
 2.  Muruseeme- 500 eeki
 3. Taimed kaskede alla - ei mäleta, aga jämedalt 25- 50 kr taim. Lamav kadakas on kingitus :)
 4. Roniv hortensia- 2 taime 40 euri
 5. Jasmiin maja nurka- 15 euri
 6. Enelad allika juurde- 2 taime 24 euri
 7. Põõsad kraavi juurde- 2 tk 20 euri
 8. Lavendli taimed- 5 tk-u. 20 euri
 9. Roosid- vot ei mäleta...
10. Hostad- 2 tk ei mäleta..
11. Kõrrelised postkastide juures- aitäh Angelale
12. Püsikud- aitäh Ingale ja emale.
12. Kiik, ronimisredel, köied, võrkkiik, mängud lastele.
13. Tööriistad- rehad, labidad, käärid, käru töökindad, lilleistutusmuld, väetised jms.



 Seekord peaks ikka kindlasti looma mingi reaalse "budgeti", et asjad tasakaalus hoida. Õnneks on ka häid tuttavaid, kes  taimi oma varasalvest lahkelt jagavad. Terrassil ootab oma istutuskohta "Jaapani kirsipuu" Aitäh Silvile!
 Esmalt tuleb teha see "ebameeldivam" töö. Krundi puhastamine,  planeerimine, pinna tasandamine. Selline näeb see välja hetkel sügis 2012.




Mingis osas saab õnneks olemasolevate taimedega arvestada, ümberistutustöid vms teha, kuid on lilli taimi, mida ma tulevikus kindlasti oma aeda soovin.









Sellised õhulossid olen endale ehitanud. Kas õhulossidest ka midagi reaalseks saab näitab ainult aeg.
Aegajalt mind ikka tabab äärmine tüdimus kõigest. Siis meenuvad ühe targa inimese mõtted.

Eksistents
Parandamine
Loomine

Need kolm olemust iseloomustavad elujõus olevat inimest.
Esiteks kaob loomine - inimene ei vaja enda ümber midagi uut, las kõik olla nii nagu on. Seejärel parandamine- katkist aknaruutu nähes see ei häiri inimest, las olla. Lõpuks - eksistents- lohistan päev läbi öösärgis, keda see ikka häirib.

Kuidagi ei taha veel alla anda ja käega lüüa- seega edasi!



No comments:

Post a Comment